تبلیغات
آزاد اندیـشــی - اختلاف نظرهای وهابیت و اهل­سنت
آزاد اندیـشــی
id telegram=task75
درباره

بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
این وبلاگ در جهت آشکار کردن چهره واقعی وهابیت و نقدی بر مطالب و افکار آنان در رسانه های ماهواره ای ایجاد گردیده است.
آخرین اخبار و حواشی شبکه های ماهواره ای وهابیت (نور، کلمه، وصال) را از ما بخواهید.
پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله سلم فرمودند:
در نجد (اطراف شهر ریاض - مرکز عربستان فعلی - ومحل ظهور فرقه ی وهابیت) تمام زلزله ها وفتنه هاست و شــــــــــــــاخ شیـــــــــــــطان از آنجا طلوع خواهد کرد.

صحیح بخاری جلد 8 صفحه ی 95 حدیث 7094 کتاب الفتن، باب 16 ، باب قول النبی (ص): الفتنه من قبل المشرق

حقیر در جهت اتحاد مسلمین نقد وهابیت{سلفیه-اهل حدیث} را ضروری میدانم.
فلذا در این جهت کتب شیخ محمد بن عبدالوهاب را نقد میکنم و همزمان بعضی شبهات را نیز اجمالا پاسخ می دهم .لازم بذکر است عقاید مشترک اهل سنت براساس منابع اهل تسنن است.
تماشیا مع الانتقادات الموجهة إلى الوحدة الإسلامیة الوهابیة
این ویلاگ به جهت افزایش بصیرت منتظران ظهور ، عاشقان ولایت و دوستان طراحی شده است.سعی می شود که تمامی مسائل مهدویت حرکت های اسلامی و احکام و پاسخ سوالات مراجعه کنندگان به این وبلاگ در پایان هر هفته ذکر شود. امیدوارم که این مطالب موجب تغییر و تحول اساسی در تمامی حالات روحی و روانی شما گردد.در ضمن در بخش پیوندها سایت مراجع عالی قدر ارائه شده تا به مسائل شرعی شما سروران نیز پاسخ داده شود. از سایت های معتبری که در قسمت پیوند ها ارائه شده حتما استفاده کنید که میتوانند بسیار مفید واقع شوند.
راهنمایی ها و نظرات شما باعث شادی و مسرت قلب این بنده حقیر می گردد.
اللهم عجل لولیک الفرج
منوی اصلی
مطالب پیشین
موضوعات وبلاگ
تدبّر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
نویسندگان
نظرسنجی
به نظر شما کثیف ترین دین درجهان چیست؟؟؟








آمار وبلاگ
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • کل بازدیدها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین به روز رسانی :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل مطالب :
جستجو


دانشنامه مهدویت
مهدویت امام زمان (عج)
آرشیو مطالب
صفحات مجزا
لوگوی دوستان

ابزار و قالب وبلاگ

کاربردی
مهدویت امام زمان (عج) پخش زنده حرم


!-- Bivafa Va Alireza25 -->

کد متحرک کردن عنوان وب

ابر برچسب ها


اختلاف نظرهای وهابیت و اهل­سنت

1ـ از نظر وهابی­ها هر گاه کسی شهادتین را بر زبان جاری کند، ولی بدان عمل نکند، ارزشی ندارد و چنین کسی کافر و مشرک است و خون و مال او حلال است. در مقابل، مسلمانان همگی معتقدند که هر کس شهادتین را بر زبان جاری کند، مال و خونش محفوظ و محترم است.[1]

2ـ وهابیان به اصل اجتهاد آزاد معتقد هستند و تقلید از مذاهب چهار گانه را لازم نمی دانند، بلکه بر خلاف آن مذاهب اجتهاد می کنند.

محمد بن اسماعیل صنعانی معاصر ابن عبدالوهاب و یکی از بنیان گذاران مذهب وهابیت در کتاب تطهیر الاعتقاد می نویسد:

فقهای مذاهب اربعه، اجتهاد بر خلاف آن مذاهب را جایز نمی شمارند، ولی این سخنی است نادرست که جز شخص جاهل و نادان لب به آن نمی گشاید.[2]

همچنین محمد بن عبداللطیف، یکی از نوادگان محمد بن عبدالوهاب در اواخر رساله پنجم از رسائل «الهدیة السنیّة» می نویسد:

مذهب ما، مذهب احمد بن حنبل است و ما مدعی اجتهاد و طرفدار آن نیستیم، ولی اگر سنت و حدیث صحیحی از پیامبر بر ما معلوم گردد، بدان عمل می‏کنیم و سخن هیچ کس را بر آن مقدم نمی داریم.[3]

بنابراین، وهابیان بر خلاف مذاهب چهار گانه (حنفی، حنبلی، مالکی و شافعی) قائل به انفتاح باب اجتهادند و حرف فقهای مذاهب چهار گانه را که می گویند اجتهاد بعد از چهار مذهب جایز نیست، باطل می شمارند.

3ـ وهابی­ها با استدلال به ظاهر برخی آیات و روایات، جسم و جهت برای خداوند اثبات کرده و به رؤیت حسی خداوند قائلند.[4] در مقابل علمای اهل­سنت، اعتقاد به تجسم خدا و رؤیت حسی خداوند را جایز نمی­دانند.[5]

4ـ محمد بن عبدالوهاب معتقد بود که تمام اعمال مسلمانان به حد شرک رسیده است و از این رو، وی مسلمانان سنی و شیعه ای را که دیدگاه های او را قبول نداشتند، تکفیر می کرد؛ در صورتی که ائمه اهل سنت به ویژه ابو حنفیه، تکفیر اهل قبله را جایز نمی شمارند.

5ـ آنان فضایل انبیا و اولیای الهی را انکار می کنند. از نظر وهابی ها نه عیسی بن مریم می تواند مریض را با اذن خدا شفا دهد و نه آصف بن بر خیا می تواند تخت بلقیس را حاضر کند. نه سلیمان فهم، درک زبان مورچه­ها را دارد و نه پیامبر اکرم (ص) می تواند از آینده (غیب) خبر دهد.[6] دیگر مسلمانان با توجه به آیات قرآن که در این باره وارد شده است، همه این موارد را قبول دارند.[7]

6ـ وهابیان زیارت قبر انبیا و اولیا و سفر به قصد زیارت قبور آن بزرگواران را حرام می دانند، ولی مذاهب چهار گانه بالاترین ثواب را برای زیارت قبر نبی و مسافرت برای آن قائلند.[8]

7ـ سوگند دادن خداوند به حق مقام اولیا، از نظر وهابی­ها حرام و موجب شرک است، ولی حنفی­ها و شافعی­ها این امر را مکروه (و نه حرام شرک) می­دانند.[9]

8ـ وهابی­ها، نذر برای مردگان و اهل قبور و اولیا را شرک می دانند؛ در حالی که اهل­سنت می­گویند اگر نذر برای بیت نباشد، لازم الوفا است.[10]

9ـ توسل، شفاعت، تبرک جستن به پیامبر، استغاثه و طلب حاجت از پیامبران و اولیا و جشن گرفتن میلاد پیامبر اکرم (ص) از نظر وهابیت جایز نیست، ولی اهل سنت همه اینها را جایز می دانند.

10ـ وهابی­ها، گریه بر میت را جایز نمی­دانند، ولی گروه شافعی قائل به جواز و حنابله قائل به مباح بودن هستند.[11]

11ـ وهابی ها، ساخت بنا بر روی قبرها را حرام، ولی اهل سنت آن را مکروه می دانند.[12]

12ـ از نظر وهابی ها، عزاداری برای مرده حرام است، ولی از نظر اهل سنت تا سه روز مستحب و پس از آن مکروه است.[13]



[1]- محمد حسن جان صاحب سرهندی، جزیرة العرب فی القرن العشرین، مصر، 1354 هـ.ق، ص341.

[2]- الجامع الفرید، رسالة تطهیر الاعتقاد، ص510.

[3]- تاریخچه نقد و بررسی وهابی ها، ص135.

[4]- کتاب التوحید، ص157.

[5]- نک: یوسف بن مطهر حلّی، کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد، تحقیق حسن حسن­زاده آملی، مؤسسه انتشارات اسلامی، قم، 1417 هـ.ق، صص410-414؛ و کشف الفوائد فی شرح قواعد العقائد، علامه حلی دار الصفوة، الطبعة الأولی، بیروت، 1413 هـ.ق، صص204-210؛ و فخر الدین رازی، الأربعین فی أصول الدین، دارالتضامن، الطبعة الأولی، قاهره، 1406 هـ.ق، ج1، صص268-277.

[6]- سباء: 10-13؛ نمل: 38-40؛ کهف: 65؛ نمل: 15 و 16؛ جن: 26 و 27؛ آل عمران: 41.

[7]- عمر بن عبدالسلام، مخالفة الوهابیة للقرآن و السنة، بیروت، دار الهدیة، ص15.

[8]- عبدالرحمان جزری، الفقه علی المذاهب الأربعة، بیروت، دار احیاء التراث العربی، الطبعه الثانیة، بی تا، ج2، ص540، بحث خاتمه فی زیارة القبور.

[9]- احمد زینی دحلان، سرگذشت وهابیت، برگردان: وحید دامغانی، تهران، نشر گلستان کوثر، 1376، چ1، ص16.

[10]- الفقه علی المذاهب الأربعة، ج1، ص139، کتاب الیمین، مباحث النذر.

[11]- همان، ص533، کتاب الصلاة، مبحث ابکاء علی المیّت و ما یتبع ذلک.

[12]- همان، ص536، باب اتّخاذ البناء علی القبور.

[13]- همان، ص539، التعزیه.